صفحات

۱۳۸۹/۰۷/۲۷

کشکی کشکی

بدون هیچ طفره ای میرم سر اصل مطلب. این ایمیل رو علی در جواب ایمیلی برام فرستاده بود که چند وقت پیش براش فرستاده بودم. در اون ایمیلی که من برای علی فرستاده بودم، جملاتی بود که به دکتر علی شریعتی منتسب شده اند.
...
ایمیلی که در رابطه با شریعتی بود رو تا آخر خوندم. یک نکته اینکه بسیاری از این کلام‌هایی که از شریعتی نقل شده بود، از شریعتی نیست و البته کم هم نبود. اخیرا در ایران هم کاملا شایع شده و سخنان بزرگان رو پیام میدن به همدیگه، با نام شریعتی.

 مهمترین سخنی که جعل شده بود این یکی بود: دنیا را نگه دارید، می‌خواهم پیاده شوم، اما اصل این جمله از شریعتی نیست، بلکه:

Anthony Newley: Stop the world, I want to get off.

جالب تر اینکه کسانی سخنانی رو از خودشون در میارن و مارک شریعتی رو بهش می‌چسبونن و می‌فرستن روی لاین مردمی که خودشون اهل مطالعه نیستن.
...
راستی، اگه کشک دم دستت داری (از اون کشک هایی که گرد هست و خشکه و باید بذاری توی لپت تا خیس بخوره). اگه از این کشک‌ها داری روزی یکی حتما بخور چون از سرطان جلوگیری می‌کنه.

با خوندن این چیزی که در مورد کشک گفتم، چی فکر کردی؟ اگه فورا به این فکر افتادی که حالا کشک از کجا بیارم، از اون تیپ آدم‌ها هستی که برای القای یک ایده به مغزت نیازی به کار تخصصی و سخت نیست، مثل عامه مردم. اما اگه با خودت اندیشیدی که این صحبت در مورد کشک رو، علی از کجاش درآورده؟! ما که همچین چیزی تا حالا نشنیده بودیم! چه دلیل علمی برای این ادعا وجود داره؟ آیا دانشگاه کمبریج مقاله داده؟ توی کدوم لابراتواری در موردش تحقیق شده؟ مقاله‌اش توی کدوم آکادمی معتبری منتشر شده؟ - اگه این سوال‌ها در ذهنت ایجاد شده باشه تو رو به راحتی نمی‌شه مورد برخورد ایده‌های نادرست، تحریف شده و بی منطق و بی‌دلیل علمی قرار داد، ولی یه نکته مهم: حتی تو هم مصون نیستی.

یه واژه‌ای در انگلیسی وجود داره که تو به عنوان اوستای تدریس انگلیسی باهاش آشنایی، اما بیشتر با معنی متداول اون تا اون معنی که مد نظر منه.

اون واژه اینه:
Suggest: To tell a plan to somebody in order to think about it.

اما معنی بسیار مهم دیگه‌ای هم داره که مکاران و خیانت کاران به بشریت روی اون بسیار کار می‌کنند:

Suggest: To put an idea into somebody's mind in the way that they believe it without thinking about it.

القا ایده، بدون اینکه تو در موردش حتی فکر کنی!

این کار از متخصصین بر میاد، بهش می‌گن: Power of Suggestion. ابتدا روی مغز تو به عنوان یه شخص یا یه گروه یا یه جامعه کار میشه، ذهن تو آماده پذیرا شدن ایده‌ها میشه، بعد ایده القا میشه و برای تو تبدیل به یه باور جاودانه میشه. اگه قبول کردی که کشک برای جلوگیری از سرطان خوبه، ببیین چه باورهایی کشکی‌تر از کشک وجود داره که اونها رو بدون دلیل قبول کرده‌ای.
...